Inteligencia vodičov trolejbusov*

08.03.2013 00:00

* česť výnimkám, momentálne je reč hlavne o vodičoch z vozovne Hroboňova

Stačí si pozrieť prvých pár sekúnd z toho videa nižšie, a každému človeku je hneď jasné že vodič daného trolejbusu je na slovo vzatý profesionál. je to veľmi inteligentné a rozumné sa odhodlať na jazdu, pokial je na vedení tak veľká námraza. Na videu sa jedná o trolejbus #6610 typu Škoda 15 Tr. Tento trolejbus je vybavený dvoma trakčnými motormi, pomocným kompresorom, hlavným kompresorom, komresorom servomotora riadenia a ďalej elektrickým kúrením - u vodiča sa jedná o tri vykurovacie jednotky, a v priestore pre cestujúcich sa jedná o 6 zdvojených vykurovacích jednotiek. Z vlastných skúseností viem, že stačí jeden veľavravný pohlad na evidenčné číslo vozidla, a ćloveku, ktorý má znalosti o MHD, je hneď všetko jasné. Osobne by som dal ruku do ohňa za to, že v danej situácií, mal vodič zapnuté všetko elektrické príslušenstvo, a mal zvolený maximálny stupeň jazdy. No proste Hroboňák.... Je to "veľmi" šetrný spôsob zaobchádzania z vozidlami. Podľa informácií z dielňí DPB, bolo počas bratislavskej kalamity potrebné vymeniť až 30 kompresorov servomotorov a ich pomocných motorov !!!! Keby sa to stalo na jendom alebo dvoch vozidlách, tak je to pochopitelné, ale ak sa to stane na 30-tich vozoch, bolo by už vhodné zo strany DPB hladať nejakého zodpovedného. Takéto rozsiahle poruchy s už nedajú "zhodiť" na zlý technický stav, alebo iné príčiny. Je to vyslovene porucha spôsobená zlým zaobchádzaním s vozidlom.

A čo by mal vodič v takej situácií robiť?

Pokial je na vozovke vrstva snehu, ktorá bráni plynulému rozbehnutiu alebo zastaveniu vozidla bez prešmykovania alebo zablokovania kolies, je vodič povinnýpodľa predpisu D 1/2 zastaviť prešmykovanie, respektíve obnoviť odvalovanie (prestať šlapať na jazdu, alebo brzdiť), a následne zvoliť miernejší stupeň rozbehu respektíve brzdenia. Situácia na videu však nie je spôsobená vrstvov snehu na vozovke, ale námrazov na trolejovom vedení. Rozhodol som sa však napísať správny spôsob postupu vodičov, pretože toto je dosť častý jav v našej MHD, hlavne v zime.

A pokial je na trolejovom vedení súvislá vrstva namrznutého snehu, nenašiel som v predpise D 1/2 žiadny paragraf, podľa ktorého by sa vyhodnocovala situácia, alebo podľa ktorého by bolo vyslovene zakázané za daného stavu vykonať jazdu. Avšak zdravý rozum káže, aby sa vodič primerane rozhodol, že či bude riskovať vedomé pośkodenie vozidla, alebo možnú dopravnú nehodu z dôvodu vypadávania elektrických bŕzd a riadenia s prevádzky ( nie je možné brzdi elektrickou brzdou, a ani zatáčať s trolejbusom ). Väčšinou sa v takejto situácií postupuje tak, že keď vodič posúdi situáciu na trati ako neprejazdnú, tak odstaví trolejbus, zavolá na dopravný dispečing, vyloží cesujúcich a nepokračuje v dalšej jazde.

Tak si môžete vytvoriť sami názor na daného vodiča...

Diskusná téma: Inteligencia vodičov trolejbusov

Dátum: 09.03.2013

Vložil: M

Titulok: Re:To neni vina vodičov

ale vsimni si, ze ten vodic na danom videu jazdil aj napriek tomu ze evidentne videl ze voz mu taha, tym padom je motor pod zatazou a ma odber vyse 600 amperov, pokial je zapnut kurenie a ine elektricke prislusenstvo ( kompresory atd.) je odber este vacsi. preto to nemozes porovnat s prechodom cez sekciu a uz vobec nie s elektrickami - elektrcky nemaju tak citlive servomotory nakolko nezatacaju ;) ... akoze servo v Tbuse znesie prejazd cez sekciu aj z naslapnutou jazdou, ale to je kratkodoby vypadok, ktory pri rychlosti jazdy hrobonakov cez vyhybky a sekcie mnoho krat ani voz ani kontrolka napatia nezaregistruje. a oproti tomu je rozdiel ked ides pod namrznutym vedenim, na ktorom v jednom kuse kolise napatie, a servo nedostava trvaly prisun napatia, aj ked je pod plnym odberom...

Dátum: 08.03.2013

Vložil: Š

Titulok: To neni vina vodičov

To vobec neni chyba vodica ale DPB. On má prostriedky na to aby sa na vedení nerobila námraza lenže nikdy ju nevyuzívaju. A navše čo potom električky napr T3. Tie keď prechadzaju cez križovatky tak tiež sa im na par sekund preruši prisun elektriky a nemusia im stale nieco vymienat. Takže ja som toho nazoru že tieto poruch sposobila dielna resp skor vedenie lebo dlhodobo neriešili technický stav trolejbusov. Takže moj nazor je ten že toto bol posledný klinec do rakvy lebo už sa nedalo inak len vymenit serva...

Vyhľadávanie

Kontakt

Verejna-doprava