
Autobusy značky SOR
V súvislosti z verejným obstarávaním, ktoré vyhlásil DPB a.s. ( https://verejna-doprava.webnode.sk/news/verejne-obstaravanie-na-elektricky-a-trolejbusy-/ ) som nedávno započul zo strany "nadšencov" MHD, vlnu nevôle voči prípadnej výhre trolejbusov značky SOR.
Hlavné argumenty týchto "nadšencov" nie sú kto vie ako pravivé a obstojné. Preto som sa rozhodol, že sa pozriem na tento problém z blízka, a rozoberem si pre a proti z objektívneho pohľadu.
Viacero ľudí nedopraje výhru vo verejnom obstarávaní firme SOR, kvôli vraj zlým skúsenostiam z autobusmy, ktoré boli predčasom do DPB a.s. dodané.Ttieto zlé skúsenosti popisujú ako: zlá konštrukcia rámu karosérie, úzke uličky medzi nápravamy, použitie "lacných" a nekvalitných materiálov, vysoká spotreba, chýbajúca klimatizácia, a mnohé iné.... A však, tieto vymenované problémy su väčšinov nepravdy, alebo len zle interpretované údaje. Aby som to konkrétne vysvetlil. Ako bežný cestujúci si si budem všímať na MHD hlavne to, že či ide presne na čas, že či je miesto na sedenie, a či ide autobus priamo - to však nie sú veci, ktoré by priamo ovplyvnil autobus značky SOR. za grafikon môže DPB, za miesto na sedenie si môžu cestujúci sami, a za jazdu na čas môže vodič. Niako to nesúvisí z tým či je autobus SOR, Karosa, Solaris, Tedom, alebo akýkoľvek iný autobus. To, že nadšencom dopravy vadia nekvalitné rámy na týchto vozoch, je výhradne ich záležitosť. Bežnému cestujúcemu totiž nevadí že autobus máa nekvalitna spevnený rám. A na druhej strane - DPB a.s. autobusy typu SOR pred časom vracala ich výrobcovy, ktorý rámy ich autobusu dodatočne spevnil. Další prḱlad veci, ktorá je zbytočne riešená v súvislosti zo SOR-kami, je úzka ulička medzi nápravamy. Toto je jeden z problémov, pri ktorom si musíme uvedomiť že je velmi ťažké skonštruovať plne-nízkopodlažný autobus, bez toho aby bola zvýšená podlaha na čo i len jedinom mieste. SOR-ky používajú pneumatiky zo šírkov 285mm, to znamená že šírka celého dvojkolia je 570mm. To znamená že s celkovej šírky vozidla 2550mm zaberajú len pneumatiky 1140mm, to znamená že na ostatné zariadenie náprav a uličku pre cestujúcich zostáva len 1410mm. Ostatným zariadením náprav sa myslia tlmiče, šasy, vzduchové vankúše pre kneeling a celé zavesenie z diferenciálom. Taktiež si treba uvedomiť že použitie dvojkolí je v prívese nutné, pretože ak to porovnám napríklad z Ikarusom 280, ktorý mal motor v prednej časti vozu a príves bol tak ľahký, autobus SORmá v prívese celý motor, prevodovku a navyše náprava na prívese je jediná hnacia. A nakoniec aj diferenciály na autobuse SOR sú zaujímavé pretože nie sú vedené pod stredom autobusu aj s diferenciálom, ale sú vedené dvojmo a postranne s diferenciálom priamo v prevodovke. Kvôli tomuto dômyselnému technickému riešenie, je ulička v rovnakej výške ako zvyšok podlahy. A problém zo šírkov? Ak cestujete len pár zastávok nemusíte ísť cez celý voz dozadu do uličky, ostante pri dverách... Ďalej za zmienku stojí "problém" z príliš velkov spotrebov paliva. To, keď Vám niekto povie že SOR spotrebuje také horibilné číslo ako 80 litrov na 100 kilometrov je absolútne klamstvo! Spotreba SOR-iek sa pohybuje medzi 35 - 45 l/100km. Ďalej môžem riešiť aj používanie "lacných" a nekvalitných materiálov - prevažne plastov - v SOR-kách. A ako inak by ste chceli dosiahnúť prijatelnú cenu autobusu? Musíte rátať s tým že interiér Vám poničia vandali, a čo myslíte? je lacnejší plast? alebo nejaká koženka? A nakoniec - chýbajúca klimatizácia. Je pravda že chybajúca klimatizácia v autobuse je velmi nepríjemná vec, hlavne v lete. Ale musíme si zas uvedomiť že klimatizácia je často neúčinná aj vďaka cestujúcim. Ak cestujúci otvorí okno v autobuse vybavenom klimatizáciov, klimatizácia sa automaticky vypne. Taktiež sa celý voz nedokáže poriadne vychladiť, pokiaľ sa dvere autobusu otvárajú každých pár minút.
Toto je môj osobný názor na autobusy značky SOR. Prajem pekný deň.
ML