Autobusy značky SOR

13.11.2012 00:00

V súvislosti z verejným obstarávaním, ktoré vyhlásil DPB a.s. ( https://verejna-doprava.webnode.sk/news/verejne-obstaravanie-na-elektricky-a-trolejbusy-/ ) som nedávno započul zo strany "nadšencov" MHD, vlnu nevôle voči prípadnej výhre trolejbusov značky SOR.

Hlavné argumenty týchto "nadšencov" nie sú kto vie ako pravivé a obstojné. Preto som sa rozhodol, že sa pozriem na tento problém z blízka, a rozoberem si pre a proti z objektívneho pohľadu.

Viacero ľudí nedopraje výhru vo verejnom obstarávaní firme SOR, kvôli vraj zlým skúsenostiam z autobusmy, ktoré boli predčasom do DPB a.s. dodané.Ttieto zlé skúsenosti popisujú ako: zlá konštrukcia rámu karosérie, úzke uličky medzi nápravamy, použitie "lacných" a nekvalitných materiálov, vysoká spotreba, chýbajúca klimatizácia, a mnohé iné.... A však, tieto vymenované problémy su väčšinov nepravdy, alebo len zle interpretované údaje. Aby som to konkrétne vysvetlil. Ako bežný cestujúci si si budem všímať na MHD hlavne to, že či ide presne na čas, že či je miesto na sedenie, a či ide autobus priamo - to však nie sú veci, ktoré by priamo ovplyvnil autobus značky SOR. za grafikon môže DPB, za miesto na sedenie si môžu cestujúci sami, a za jazdu na čas môže vodič. Niako to nesúvisí z tým či je autobus SOR, Karosa, Solaris, Tedom, alebo akýkoľvek iný autobus. To, že nadšencom dopravy vadia nekvalitné rámy na týchto vozoch, je výhradne ich záležitosť. Bežnému cestujúcemu totiž nevadí že autobus máa nekvalitna spevnený rám. A na druhej strane - DPB a.s. autobusy typu SOR pred časom vracala ich výrobcovy, ktorý rámy ich autobusu dodatočne spevnil. Další prḱlad veci, ktorá je zbytočne riešená v súvislosti zo SOR-kami, je úzka ulička medzi nápravamy. Toto je jeden z problémov, pri ktorom si musíme uvedomiť že je velmi ťažké skonštruovať plne-nízkopodlažný autobus, bez toho aby bola zvýšená podlaha na čo i len jedinom mieste. SOR-ky používajú pneumatiky zo šírkov 285mm, to znamená že šírka celého dvojkolia je 570mm. To znamená že s celkovej šírky vozidla 2550mm zaberajú len pneumatiky 1140mm, to znamená že na ostatné zariadenie náprav a uličku pre cestujúcich zostáva len 1410mm. Ostatným zariadením náprav sa myslia tlmiče, šasy, vzduchové vankúše pre kneeling a celé zavesenie z diferenciálom. Taktiež si treba uvedomiť že použitie dvojkolí je v prívese nutné, pretože ak to porovnám napríklad z Ikarusom 280, ktorý mal motor v prednej časti vozu a príves bol tak ľahký, autobus SORmá v prívese celý motor, prevodovku a navyše náprava na prívese je jediná hnacia. A nakoniec aj diferenciály na autobuse SOR sú zaujímavé pretože nie sú vedené pod stredom autobusu aj s diferenciálom, ale sú vedené dvojmo a postranne s diferenciálom priamo v prevodovke. Kvôli tomuto dômyselnému technickému riešenie, je ulička v rovnakej výške ako zvyšok podlahy. A problém zo šírkov?  Ak cestujete len pár zastávok nemusíte ísť cez celý voz dozadu do uličky, ostante pri dverách... Ďalej za zmienku stojí "problém" z príliš velkov spotrebov paliva. To, keď Vám niekto povie že SOR spotrebuje také horibilné číslo ako 80 litrov na 100 kilometrov je absolútne klamstvo!  Spotreba SOR-iek sa pohybuje medzi 35 - 45 l/100km. Ďalej môžem riešiť aj používanie "lacných" a nekvalitných materiálov - prevažne plastov - v SOR-kách. A ako inak by ste chceli dosiahnúť prijatelnú cenu autobusu? Musíte rátať s tým že interiér Vám poničia vandali, a čo myslíte? je lacnejší plast? alebo nejaká koženka? A nakoniec - chýbajúca klimatizácia. Je pravda že chybajúca klimatizácia v autobuse je velmi nepríjemná vec, hlavne v lete. Ale musíme si zas uvedomiť že klimatizácia je často neúčinná aj vďaka cestujúcim. Ak cestujúci otvorí okno v autobuse vybavenom klimatizáciov, klimatizácia sa automaticky vypne. Taktiež sa celý voz nedokáže poriadne vychladiť, pokiaľ sa dvere autobusu otvárajú každých pár minút.

Toto je môj osobný názor na autobusy značky SOR. Prajem pekný deň.

ML

Diskusná téma: Autobusy značky SOR

Dátum: 25.02.2013

Vložil: johnny

Titulok: solaris

radšej keby bolo viacej 15m solarisov, hodiť na strechu klímu a s výnimkou preplnených liniek (na ktoré mohli nakúpiť tie kvalitné a veľké, prepracované CapaCity) sa hodí takmer všade.

Ja ako cestujúci si jednoduche niektoré autobusy viac a niektoré menej obľúbim, a z tých naj: krátke Tedom a Irisbusy, 15m urbina napr. na 88ke sú fajn, a capacity sú naozaj kvalitné plnohodnotné autobusy, ktoré tu budú dlho.

mám osobne pocit, že NB18 city budú slúžiť rovnako dlho, ako 435ky, lebo sú rovnako mizerne poskladané... niektoré majú rok a pol a už na nich hrkocú plasty, sklá či škrípu kĺby. nové Ikarusy sú o 10 rokov novšie ako dlhé karosy, a tie po plynofikácii a rekonštrukcii jazdili ešte raz toľko, a sú (boli) tichšie, pohodlnejšie a priestrannejšie ako hnusná 435. a tým, že nemali panely, iba tyče, a koženkové sedadlá, tak tam nič nebolo špinavé, zväčša ani pokreslené a poškriabané, dala sa pozametať a umyť podlaha a nič hlavne nehrkotalo tak, že to počuť až von.
a plynový motor bol výrazne tichší ako dízlové 435.

Dátum: 23.04.2013

Vložil: myro

Titulok: Re:solaris

Tak pozor!!!!!! Tu nikto nebude urazat ik435 na to som moc haklivy. A tie tvoje grcy B741 si mozes strcit vieskam...
Okrem toho SORky aj Solarisy su na tej istej vlne, proste smejdy co v BA nemaju co hladat...

Dátum: 14.11.2012

Vložil: m

Titulok: m

tak to je jasne... ale mne sa napriklad paci myslienka SORky ze ich tu bude napr prevadzkovanych 400 klbakov autobusov 200 autobusov normalnych a dalej aj 100 solo tbusov a 50 klbovych t busov... ide o to ze by sa vozy dali dat do unifikovaneho nateru, a takisto by sa lahko robila udrzba, kedze diely by boli unifikovane :D a a druhej strane je pravda ze ked sa ludia z JaT trepu tam kam nemaju a ostatnym firmam dokazia ksefty, tak su za to nenavideny, ale nemajte nic proti autobusu za ktorym stoji JaT... ten za nic nemoze..

Dátum: 14.11.2012

Vložil: s

Titulok: s

S uzkymi ulickami nesiria famy nadsenci ale verejnost. V oktobri 2010 ked tu uz boli 4 mesiace sa sme pytalo cetujucich ako sa im pacia a kazdemu vadila prave širka uličky. Skus si niekedy prejs ak sedis dalej od dveri vybojovat si cestu k dveram. Ja som to absolvoval 9 mesiacov. Aprečo ked ine značky dokazali urobit vysku a sirku podlahy tak aby bola ok tak kde je problem tu? neschopny ing z libchav?? alebo J&T??? ide o to že sorka je koli tomu tak nenavidena lebo v tendroch kt vyhrava je vzdy manipulacia (J&T niekoho podplati) Priklad: ked pred dvoma rokmi bol tender na dieselove autobusy 18m bol tender. Oficialne ho vyhral solaris s urbinom 18 aj s klimov. Ale zrazu beus zmenil podmienky sutaze tak aby sor vyhral. (kazdemu dopne ze za to moze J&T) To iste v žiline pri nakupe 20 ks trolejbusom jediny učastnik SOR detto v Banskej Bystrici. Takze nikomu nevadi sor ako firma ale prave toto. A k tej ziline bol tam na porovnanie ked tamojsi beus testoval vozy aj 26Tr ludia hlasovali za solaris ako vyzorovo aj pohodlnostov, dielna za konstrukciu a lahku udrzbu, a mesto tiez za vyzor. Ale zrazu predstaveny zmenili nazor (zase J&T) Tkze asi tolko preco na sor kazdy nadava.

Dátum: 14.11.2012

Vložil: m

Titulok: m

Čo sa vám nepáči na SOR-kách? prípadne nejaké výhrady k článku?

Vyhľadávanie

Kontakt

Verejna-doprava